måndag 11 augusti 2014

Årets första äppelpaj

Min fina pelargon från Egina - Grekland
I dag kom regnet och det var så skönt, skönt för de som jobbar med skogsbranden och skönt för växterna. Jag tror också att många av oss var ganska nöjda med lite regn. Bara det inte hakar upp sig nu, så regnet ska hålla på i flera veckor, men det verkar inte så om man ser på väderprognosen.

Själv så rensade jag land i dag igen. Ett tag i alla fall, men när regnet började så gick jag in och bakade skorpor och gjorde en äppelpaj. Jag tog hand om "fina" äpplen när jag plockade upp sånt som ramlat ner från träden, men fina kan man inte säga att de var. I alla fall inte bitvis. Nästan alla var angripna av äppelvecklare eller rönnbärsmal, så det blev mycket att skära bort. Nästa år då vet jag att vi ska inköpa såna där fällor som finns att köpa. Feromonfälla heter det.

Det blev i alla fall en god paj och hönsen blir nog glada när dom får det som jag skar bort. Hönsen ja, äntligen har de nya kommit i gång med sin värpning. Lite små kanske äggen fortfarande är, men det ändrar sig. Nu kan jag i alla fall leverera. Det var lite dåligt med det tidigare, och efterfrågan har varit stor.
  • "Sanningen är upplevd, inte inlärd." Herman Hesse 1877 - 1962. Tyskfödd schweizisk författare. Nobels litteraturpris 1946.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar