söndag 3 augusti 2014

Rensning och brandrök

Äntligen har jag kommit mig för med att dra upp rosskott i trädgårdslanden. Trots att det är så torrt så alla blommor ligger utfläkta över marken, så kommer rosskotten upp - överallt. Gräsmattan ser ut som en nyslagen hölinda - torr och brunbränd men vad är det som kommer upp? Jo rosskott.
På förmiddagen gick jag runt och drog upp massor, samt tog bort en massa överblommade växter. Jag band upp Skogsklematisen och klätterrosen Polstjärnan och sen började jag med att rensa rosenbuskarna från överblommade rosor. Det var ingen direkt stekande sol, men det var varmt ändå. Nu på eftermiddagen så fick vi lite regn och lite åska. Betoningen ligger på lite.
I morse tidigt. så vaknade jag och kände att det luktade rök inne i sovrummet. Himlen var alldeles dimgrå och jag tänkte att det var från skogsbranden nere i Sala. När jag sen gick in på nätet och läste tidningen, så stod det att det kändes brandrök ända borta på Åland. Usch vad hemskt. Stackars de som ska bekämpa detta heta helvete.
  • "Hellre en liten eld som värmer än en stor som bränner." Thomas Fuller 1608 - 1661. Engelsk prästman, historiker och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar