söndag 27 april 2014

Uppfinning utan namn?

I går skrev jag om snäckspelet som vi tog upp trädet med. För att vara säker på att jag uppfattat namnet rätt, så slog jag på det - på Google - och fick upp allt möjligt utom just det som jag menade. Maken gick till en granne, som menade att det heter Näckspel. Jag slog på det också men hittade bara en massa artiklar om just Näcken.
Det handlar alltså inte om sånt här näckspel,
Spelet är en lång kätting som man fäster runt det som ska upp i ena änden och runt en motvikt i den andra. Mitt på (ungefär) finns två mindre kättingar med en krok i varje, samt en lång hävstång. Stången dras fram och tillbaka och för varje drag, skall de mindre kättingarna flyttas 1 länk. På så sätt spänns den långa kättingen och till slut så rubbas det föremål som man vill ta upp.
Kätting
Maken använde detta spel en gång till att ensam dra upp vår traktor som kört fast ända upp över hjulen i ett dyhål. Men det gäller ju att hitta en tillräcklig stark motvikt förstås. Ja, jag blev synnerligen fascinerad av det här hjälpmedlrt som klurats ut av någon finurlig människa långt före den moderna teknikens dagar, i tider då man fick lita till det sunda bondförnuftet. Kanske nån av mina bloggläsare kan hjälpa till att lösa gåtan med namnet på denna enkla men effektiva uppfinning?

  • "Nöden är uppfinningarnas moder." Lucius Apuleius 125 - 180. Romersk filosof, diktare och retoriker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar