onsdag 2 april 2014

Koltrast och andra fåglar

Koltrasten hör till de fåglar som sjunger allra finast - tror jag, fast det är lika svårt att bestämma det, som att bestämma vilken som är ens älsklingsblomma.
I morse när jag gick och hämtade posten - 6 grader kallt, så sjöng koltrasten så fint. Den satt i grannens björk och sjöng sina melodier. Tidigare så har jag sett dom spatsera här på gården, letandes mat, men jag har inte hört dom sjunga förrän i dag. Härligt!
Jag åkte till Rättvik på förmiddagen och hämtade ut mitt nya pass. Det är bedrövligt hur korten blir...eller kan det vara så illa att det är så man verkligen ser ut. Rynkor överallt. Det kan nästan bli som Camilla 9 år säger i boken: "Det är många som svimmar när de får rynkor. De får en chock när de ser sig i spegeln."
Limsjön sjuder av liv, det är så mycket fåglar där, mest svanar och gäss av olika slag - som jag såg i alla fall. Det blir en hektisk tid nu.

Vi har en stor grenig tall som står i infarten till vår gård. I den tallen så finns ett 3 vånings skatbo. Skatorna bor inte där längre, men småfåglarna har det som skydd både för rovfåglar och kyla på vintern. Runt skatboet, inne bland grenarna var det ett riktigt fågelliv nu på eftermiddagen. Måntro det är friare på gång?
  • "Vänd ansiktet mot solen, så ser du inte skuggorna." Helen Keller 1880 - 1964. Amerikansk författare och föreläsare.
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. koltrast och syre´n är nog mina favoriter...... tror jag.... :)

    SvaraRadera
  2. koltrast och rosenfink och lom. Pion, gammaldags rosor och syren är nog mina favoriter men det kan skifta.

    SvaraRadera