lördag 8 september 2012

Drömträdgård

Vilken härlig dag det var i går. Trädgårdsarbetet gick bra och det var riktigt varmt och skönt. Nu har jag tömt alla lådor i köksträdgården utom den med kryddväxter i. Det är bara den stora plantan av rosmarin, som får övervintra inne i blomrummet, det andra ska klara sig. Jag är lite fundersam på den nya kryddväxten vildfänkål, men jag får väl försöka täcka ordentligt med löv så kanske det går bra.
I dag ska jag göra i ordning växthuset. Lägga de gröna tomaterna i lådor för eftermognad och tömma och rengöra hinkarna som de växt i. Jag har 4 krukor med paprika där inne också och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dom. Jag är rädd att det blir ohyra på dom om jag tar in dom i huset. Jag får se hur jag gör.
Jag brukar försöka hitta annorlunda pelargoner, när vi är i Grekland på semester. Jag har ju från Egina och från Kárpathos och nu hittade jag två på Thassos. Den ena är en lila hängpelargon och den andra en rosa/vit vanlig pelargon. Hängpelargonen kan vara lika som den från Kárpathos, men jag tyckte att blommorna var mindre, nästan som en sån där rospelargon. Spännande att se om de vill överleva i Sverige och Hansgården.
Jag tog frön på Thassos också. Mitt emot restaurang Afrodite, där vi för det mesta intog våra måltider, så fanns en liten trädgård som jag blev störtförälskad i. En stenlagt gång från gatan in till huset sen bara blommor.
Visst ser det alldeles förtjusande ut?
Den gul/orange blomman i förgrunden är den ena av blommorna som jag tagit frön av. Jag vet inte vad den heter. Tips mottages tacksamt. Försökte fråga tanten som bor i huset, men tyvärr så var språkbarriären för stor för att vi skulle kunna kommunicera med varandra. Jag har kollat runt lite på nätet och funnit ut att det kanske är en form av "Cosmos" (Asteraceae Compositae Cosmea)
Så här ser blomman och bladen ut.
Jag tog också frön av en blålila låg växt som jag inte heller vet namnet på. Har tyvärr inte nåt kort på den.
Ska bli spännnande att se om det blir nåt till våren.

Btw (by the way - på sms-språk) Nu funkar telefonerna igen. Sonen hjälpte till även denna gång och det var skönt så jag slapp prata med supporten en 4:e gång.
  • " Blommor är vilsamma att betrakta, de har varken känslor eller konflikter" Sigmund Freud 1856 - 1939. Österrikisk läkare och grundare av psykoanalysen.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar