onsdag 8 augusti 2012

Skogen

Hackspettsbo med regnskydd

Jag tycker om skogen. I alla fall tycker jag om att gå i skogen där det inte ligger en massa ris efter avverkningar och om jag vet var jag är någonstans.
Maken är väldigt duktig på att hitta i skogarna runt om där vi bor, och han kan dra iväg - på för mig - helt okända "stigar". För det mesta finns det inga stigar heller utan han bara går, rätt in i naturen.
Vi har haft några björnobservationer här - ganska nära byn, och det gör ju vistelsen i skogen lite mer spännande - om man säger så. Jag tycker det är lite otäckt för man är ju lite rädd att hamna mellan någon hona och dennes unge.
"Här är gudagott att vara"

Det finns en speciell doft i skogen. Kommer man i närheten av någon myr, ja då förstärks den där härliga doften av fukt, grönt och ibland också skvattram.
Skvattram eller Getpors (Rhododendron tomentosum)
I närheten av rinnande vatten hör man porlandet vilket också gör vistelsen riktigt angenäm.
Almoån uppströms sågen
Almoån vid sågen

  • "Naturen är aldrig banal". Johannes V. Jensen 1873 - 1950. Dansk författare och Nobelpristagare i litteratur 1944.
Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar