fredag 24 augusti 2012

Hönslöss

I förmiddags var det verkligen höst i luften. Jag tog in mina blommande påskkaktusar. Det visar sig om någon vecka om dom tyckte om det eller inte.
Annars är det hönshus städning i dag. Maken tycker att det kliar på honom när han varit därinne och nu ska jag också vara där och städa få se om han inbillar sig eller om jag också får klåda.
Jag vet ju att höns har små loppor. De finns bara på höns och i hönshus och kan inte överleva någon annan stans. Men får man dom på sig, så kliar det en stund.
Lössen trivs när det är fuktigt och det är nog därför som det är mer av dom i år. Är det torrt och varmt, så badar hönsen i sanden i hönsgården och på så sätt befriar dom sig från ohyran, men i år har det mest varit blött och otrevligt att bada i hönsgården.
Badande höna
Nu ska vi byta allt strö inne i hönshuset, försöka pudra på hönsen och tuppen med ett ohyremedel, och låta dom gå inne i "fägården" där det finns torr sand att bada i. Det är väl vad vi kan göra, sen är det bara att vänta och se.
Så där. Nu är hönshuset sanerat och fint. Jag och maken nyduschade och kläderna tvättade.


  • " Att lära känna andra är vishet. Att lära känna sig själv är den högsta vishet".                   Lao.Tse 604 f.Kr - 531 f.Kr. Kinesisk filosof. Författare till taoismens heliga bok.
Vi hörs!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar