fredag 3 augusti 2012

Ny ört-bekantskap

Jag fick en tuva av en örtkrydda av min granne Bond Kalle. Han hade glömt vad den hette så  jag satte i gång att letade på nätet. Det tog ett tag innan jag hittade på vad det var för nåt. Vild Fänkål.  I tidningen "Allt om mat" så står det följande: "Och den här vilda, perenna fänkålen var något av det godaste jag smakat! Den ska jag börja odla!"
Vild fänkål används mycket i Italien och är god till soppor, i sallader och till fisk.
Vild Fänkål    (Foeniculum vulgare M.)
I dag har jag varit ute i trädgården och haft storstädning - i alla fall börjat. Trots att det växer så det knakar, så är svampangrepp och skadedjur på växter, väldigt vanliga i år.
På min Alpklematis som växer vid äppelträdet har massor blivit kalätet av gröna små larver. Jag har också en  Italiensk klematis som också växer där och den har klarat sig och blommar för fullt. Tyvärr så gick det inte att dela på dom, så nu är allt borta.

Överst till hö. larver som haft kalas. Nederst till vä. Italiensk klematis
som larverna inte tycker om. Nederst till hö. Allt det här tog jag bort.
Svartfläcksjuka på rosor.

Jag kunde i alla fall skörda min gula lök i dag. De ser riktigt fina ut. Nu ska dom ligga så jorden torkar, sen blir det förvaring. Den ska helst förvaras i rumstemperatur och torrt. Få se var det blir bäst.


  • "Egna skorpor är bättre än andras piroger" Ryskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar