söndag 26 augusti 2012

Längtan

Regnet vräker ner utanför fönstret och jag sitter och längtar bort till sol och värme. Det är inte många dagar kvar nu. Tidig onsdag morgon bär det i väg. Först till Insjön där vi ska möta upp makens kusin Christer och hans fru Viola. Sen bär det iväg till Arlanda för vidare färd till Thassos, Grekland.
Förestående landning. Här på Skiathos

Jag har (som vanligt) suttit och kollat på olika utflykter när vi väl är på plats, och det blir till att hyra bil åtminstone 1 dag för att lättare komma runt ön och kunna stanna till på - vad jag tror - intressanta platser. En annan kul grej, är att ta den vanliga linjebussen och åka till nån ort, stanna där ett tag, kanske äta och sen fara tillbaka. Det har maken och jag gjort ett antal gånger och det är bara kul. Ett sätt att hamna lite utanför de vanliga turiststråken. Det är ju faktiskt så man kommer närmare ortsbefolkningen. Som till exempel när vi åkte runt på 4-hjuling på Kárpathos i fjol. Jag behövde en toalett och vi stannade till vid ett litet kafé som låg utslängt mitt i ödemarken. Efter uträttat behov så satte vi oss ner på verandan och beställde lite kaffe. Gumman som jobbade där var säkert 80 år och hon satte sig ner vid oss och berättade, på riktigt bra engelska, att hon hade bott här och fött upp 8 barn. Några hade utvandrat till Amerika, några bodde på fastlandet men hon hade en dotter kvar på plats. Några djur hade dom, mest får, och så det här kaféet. Hon berättade också att det bara för några år sedan varit en fruktansvärd skogsbrand här, där inte ens djuren hade någon chans. "Det var som en blåslampa", sa hon "eftersom vinden blåste från havet".
Efter en skogsbrand
Risken för skogsbränder är förmodligen riktigt stor i år också, eftersom det varit - och är - extremt varm på sina håll. Vi får hoppas att det blir lugnt på den fronten. 

  • "Av eld blir inte eld, utan aska". Ordspråk från Afrika - Swahili
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar