lördag 25 augusti 2012

Flashback

Har ni märkt vad det är tyst på mornarna? Några enstaka pilfinkar hoppar runt och låter lite men långt,långt ifrån hur det har låtit under våren och sommaren. Till och med våran tupp är tyst - i alla fall tidigt på morgonen och det är kanske till glädje för en del grannar. Jag vet inte, vi har då inte fått några klagomål. Själva har vi fönstret öppet åt just det hållet som hönsgården ligger och man vänjer sig. Bättre en tupp som gal i 3-4 minuter än någon som går med gräsklippare tidigt på morgonen - vilket i och för sig aldrig hänt här men man har ju hört såna som varit drabbade.
Precis nu när jag sitter och skriver det här, så hör jag radion i köket. Där spelar man "Aftonklockor" med Ingeborg Nyberg. Det ger mig en s.k. flashback. Hur mamma satt vid pianot och spelade och hur jag och min syster stod bredvid och sjöng.
Det var ganska vanligt, dels att mamma satt vid pianot och spelade och också att vi syskon var med och sjöng. Min syster var den som tog över pianospelandet medan jag började spela tvärflöjt och ofta spelade vi tillsammans hemma.
Pianot fanns kvar hemma ända till mammas lägenhet såldes. då skänkte vi det till Barkdalsskolan i Leksand där man hade en utbildning för pianostämmare. En av eleverna tog som examensprov, att laga och stämma pianot. Efter att utbildningen lagts ner, så stod pianot på kommunens IT-avdelning (sonen jobbar där) under en tid, men nu finns det hos en ung familj i Falun som - enligt sonen - använder det flitigt. Jätteroligt att höra.


  • "Ingen är så rå, så hård och full av ondska att ej musiken ändrar hans natur". William Shakespear 1564 - 1616. Engelsk författare och dramatiker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar