söndag 19 augusti 2012

Regler med undantag


Busktomaten
Återigen en underbar dag. Tog mig för med att klippa bort en massa blad och blommor på mina tomater. De hinner inte sätta mer frukt nu utan får nog fullt upp med att mogna, de som redan blivit. Gurkorna sätter frukt för fullt men det är lika där, de hinner inte mogna, utan man får rensa bort både små gurkämnen och blad.
Det hade också blivit dags att slänga mina petunior som var planterade i trådkorgar.
Sakta men säkert så tränger sig hösten på.
Gurkor på mognad

På försommaren så planterade jag ut mina Amaryllis-lökar. Jag satte dom i lådan med Jordärtskockor. De ska ju tas in före frosten och sen planteras om till jul, men döm om min förvåning när det var knopp i en av dom. Amaryllisen ska ju inte ha så mycket vatten innan knoppen kommer fram. Jag har ju nästan trott att lökarna skulle ruttna av för mycket regn. Men det finns visst alltid undantag till vad experterna säger.

Amaryllis

Lika med påskkaktusen. Båda två blommar och har blommat sen i början på året. Det sägs att kaktusar börjar blomma när de tror att de ska dö......kanske trodde dom först - när dom var inne - att dom skulle dö av törst - och sen när dom kom ut - att dom skulle dö av drunkning. Ja inte vet jag. Blommar gör dom i alla fall. Enormt.
Påskkaktus
Änglatrumpet
  • "Medan man funderar på vad man ska göra, kan man slå sig ner och sjunga en visa". Ur Nalle Puhs lilla Klokbok.
Vi hörs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar