måndag 27 augusti 2012

Höstkänsla


I morse så kändes det att hösten är i annalkande. Frisk klar luft och soligt med kyliga vindar. Sådana höstdagar tycker jag är sköna även om jag vet vartåt det bär......mörker och snö.
Nåja, det får vi ta när det kommer. Trädgårdsarbetet sådana här fina dagar kan nästan vara lika roligt som på våren. Man tar reda på och städar upp i rabatterna, höstplanterar och börjar så smått att boa in de blommor som inte kan övervintra utomhus. Jag känner att det blir fullt upp när vi kommer från semestern. Hallonhäcken ska rensas ur, vitlöken planteras, tomat- och gurkplantor ska slängas, vårlökar (Blåstjärna och en låg tulpan "Saxatilis") är beställda och ska ner i jorden på lämpligt ställe. Jordärtskockorna ska väl upp, men det blir nog lite senare. Det ska plockas rönnbär så jag och maken kan äta i vinter och så måste vi ha lingon. Jodå, nog kan vi hålla oss sysselsatta om vi vill.
 Den stora Blomsterlönnen måste jag slänga. Den tar för stor plats att förvara ute och våra rum inne i huset är heller inte stora nog för den. Synd, men man kan ju ta skott och försöka få en planta som är lite behändigare i formatet. Den jag har nu är 1,40 m hög och kronan är 1 meter i diameter.    
1,40 hög inklusive kruka
Jättesöta blommor
  • "Älska ljuset" Zarathustra född - enligt traditionen1600-1200 f.Kr - ? Iransk religionsstiftare och profet
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar