söndag 22 maj 2016

Virrhönor

Klockan 7 i morse så var jag och maken i Boränge för att hämta lite nya höns. Det brukar komma en leverans från Kil i Värmland, 1 gång per år. Vi hade beställt 5 stycken, men kom hem med 10. Vi har ju plats så 5 mer eller mindre spelar inte så stor roll. Efterfrågan på "hemägg" är också ganska stor så avsättning finns.

Väl hemma så tippade vi ur dom ur kartongen - maken hade delat av både utomhus och inomhus så de skulle slippa bli mobbade av de gamla hönsen. Dom var alldeles "stirriga" och for - som just yra höns - runt i sitt krypin. De andra hönsen var ju nyfikna så de stod på andra sidan nätet och kollade. Nu på kvällskvisten så har de nya börjat att lugna ner sig, men det kommer att ta några dagar innan de riktigt kommer till ro. Sen kommer det att dröja ytterligare nån månad innan vi kan släppa ihop dem med de andra.
De nya virrhönorna
Jag tog ett tag i trädgården efter turen till Borlänge. Fick ut lite fler plantor ur växhuset och ner i landen. I dag blev det Dahlia (plantor). Luktärter och Squash. Jag kollade lite extra på en så vacker planta som jag har fått av en granne för flera år sedan och enligt honom så skulle det vara en sorts fänkål. Jag blev lite osäker eftersom jag inte såg något recept på vad man kunde göra med just den här sorten så jag tog en bild och skickade det till en grupp på Facebok. Det visade sig att plantan heter Björnrot och är en gammal medicinalväxt som odlades i klosterträdgårdarna och som även kan användas i vanlig matlagning: "Örten används mest i matlagning som bl.a ersättare för dill vid potatiskok. Dess speciella smak av dill och curry gör att den kan användas som salladskrydda eller till kalla såser"
Det som ligger här på bilden är en stenmurkla. Den hittade jag i min rabatt idag när jag rensade. Den växte skyddad under min halvstora buske med Åbrodd.
  • "Det är inte kul att ta medicin men det är bra medicin att ha kul." Svenskt talesätt
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar