lördag 14 maj 2016

Minnen och murklor

Vädret fortsätter att vara kyligt och det är skönast att vara inomhus.
När man är med i Facebok, så blir man påmind med jämna mellanrum och vad man skrivit under åren som gått. I går och i dag har jag fått påminnelse om vad jag gjorde just de här dagarna för 26 år sedan. Ja, jag var ju inte med på Facebok då men jag har lagt in kort i efterhand, och daterat dem.
I går för 26 år sedan var första gången som jag besökte ön Spetses i Grekland. 26 år sedan det är inte klokt. Man nog säga att det var då jag blev frälst. Lugnet och människorna var det som tilltalade mig mest och det har hållit i sig i alla dessa år. Maken som kom med på min tredje resa blev också han överförtjust liksom både dottern och sonen och sonhustrun. Det är ju inte många år sedan jag och maken var där (2014) för 16 gången, och vi tröttnar inte. Det skulle i så fall vara att resan dit blir lite lång med flera färdsätt, bil - flyg - buss - båt - bil, men det är desto bättre när man kommer dit.
Den här vyn ser ju inte speciellt märkvärdig ut, men för mig
var det helt fantastiskt. Guppande små båtar på ett blått hav,
långt bort från jobbet som just då var jättedrygt.
Maken var ut med saltstenar i skogen häromdagen och hittade så fina murklor. Dom har jag nu förvällt efter konstens alla regler och dom ska avnjutas tillsammans med en älgstek någon gång framöver. Stenmurklorna är ju ganska giftiga om man inte tillreder dom på rätt sätt, men det är en delikatess. Förväll i rikligt med vatten i 2 omgångar x 5 minuter. Skölj av svampen och byt vattnet mellan förvällningarna, samt inte stå och andas in ångorna.

Stenmurkla

  • "Striden prövar klingan och nöden vännen." Esaias Tegnér 1782 - 1846. Biskop i Växjö, diktare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar