söndag 8 maj 2016

Väldoft

Det blir mer och mer växter ute i växthuset nu. I går var det dags att dela på- och plantera om Basilikan. I år har jag en sort som heter "Genovese" och som ska vara särskilt lämplig och god till pesto.
 Bilen tvättade jag äntligen igår. Både inuti och utanpå. Den "gamla" pärlan blänker rejält nu. Maken servade gräsklipparen för nu börjar det bli dags. Jag vet då i alla fall några som blir glada när dom hör det motorljudet - hönsen. Då vet dom att de får färskt gräs och vi som äter deras ägg vet att gulan blir så där riktigt saffransgul.

Ute på vår inglasade veranda luktar det för tllfället alldeles otroligt gott. Det är Doftrankan som sprider den väldoften.

Ödesträdet blommar också fantastiskt - men doftar inte. Ödesträdet trodde jag inte skulle få några blommor på, men efter en sval (12-15 grader) vinter och en rejäl nerklippning i våras, så bestämde det sig för att blomma. Vackert.

Tyvärr så har Olivträdet drabbats av sköldlöss, men trädet är så stort så det klarar sig bra. Nu ska jag försöka med ett medel som heter Provado. Pinnar som ska stoppas ner i jorden och där rötterna suger upp giftet som sedan går upp i trädet och lössen dör. Det är bara att prova sig fram.
Om en stund ska jag gå till kyrkan. Det är vår vikarierande präst - fd biskop Thomas Söderberg som ska predika och efter gudstjänsten vill han träffa medlemmarna i församlingsrådet.
  • "Lösningen av ett problem ändrar problemets natur." John Peers
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar