onsdag 11 maj 2016

En dag vid Flaxan

Vackert men kallt

I morse åkte jag och maken till sommarstugan i Flaxan som ligger mellan Skenshyttan och Ulfshyttan. Det var dags att väcka stugan så smått från sin vintersömn. Vattenpumpen skulle sättas i sjön, bryggan skulle läggas i och täckningen för verandan skulle tas bort.
Det var riktigt gråkallt när vi åkte och det var faktiskt riktigt kyligt hela dagen, men vi har ju en stor  - till hälften - inglasad veranda så på den drack vi vårt förmiddagskaffe och åt vår lunch.

Maken och jag hjälptes åt med bryggan och sen fixade han med att få igång pumpen. Jag städade av verandan hjälpligt och öppnade upp inomhus, eldade lite i öppna spisen för att rensa rökgången och för att få en annan luft inomhus.
Det syns att redskapen inte används så mycket

Det gick riktigt bra och vi kom hem till Hansgården, lagom till eftermiddagskaffet. Nu har jag planterat lite blommor  och ska snart göra mig i ordning att gå på ett möte i Alvik angående markavtal för fiberdragning. Sen är det väl bara att vänta på att de kommer till vår tomtgräns. Det är meningen att de ska gå en bit på vår tomt för att lättast komma in till grannen så det är det som markavtalet gäller.
På Hansgården blommar Kungsängsliljan
"Frittilaria meleagris", .........
Julrosen Helleborus "Niger" och........
Backsippan "Pulsatilla vulgaris"
  • "Det är bättre att ha någorlunda rätt än att ha helt fel." John Maynard Keynes 1883 - 1946. Engelsk ekonom.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar