lördag 29 augusti 2015

Skördetid

Jag har skördat idag. Morötter, palsternackor, vitlök, rödlök, gul lök och sockerärtor.
Morötterna blev jättefina, palsternackorna smala och "spetiga", vitlöken blev väldigt fin och den röda och gula löken blev lite liten men de såg fina ut i alla fall. Sockerärtor har vi ju plockat hela sommaren så det blev inte så väldigt mycket men de blir i alla fall inte nå goda att spara för länge.
Morötter, palsternackor och vitlök
Maken bar ner morötter och palsternackor i jordkällaren och passade också på att ta upp de enar som hängt därnere.
Det är en gammal metod för att få bort fukt, att hänga upp en enbuske eller grenar av en enbuske. De som han tog upp idag, var så blöta att det droppade av dom. Ganska fantastiskt.
Den gula och röda löken ligger nu på tork - luftigt, och jag har tagit några av vitlökarna och ska använda dom till utsäde senare i höst.

Jag har också planterat ner de två krukor med Montbretia som jag haft stående. De hade börjat att blomma så fint och jag vill gärna ha dom i landet där jag hoppas att de ska återkomma med blomning år efter år. Jag har provat tidigare - ett par gånger men misslyckats. Få se nu då. Envis - det är jag.
Montbretia (Crocosmia 'Lucifer' )
  • "Lyckliga är de som kan skratta åt sig själv för de kommer aldrig att ha tråkigt".
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar