söndag 29 mars 2015

Högtidligt och tänkvärt

I går blev det inget skrivet. Jag och maken fick ytterligare en matinvitation. Den här gången från Christer och Viola. Makens kusin med fru. Vi blev bjudna på Helstekt fäskfilé, ugnsrostade rotsaker och sås. Mycket, mycket gott var det.
Vi fick smaka på nåt nytt. Det var juice gjort av Kråkbär. De hade köpt det i nån liten delikatessbod ner åt smålandshållet till. Jag måste erkänna att jag smakat godare juice, men det var säkert nyttigt.
Enligt Wikipedia, så är Kråkbär " Bäret är lite sött men i övrigt ganska smaklöst." och "Intag av kråkbär kan ha en laxerande effekt."
Det var roligt att prova i alla fall, jag hade faktiskt ingen aning om att man över huvud taget tillverkade nåt av det bäret.
I dag var det Väntjänsten som var Gudstjänstgrupp på högmässan, och mitt första "framträdande" som hjälpreda under nattvarden. Det var en högtidlig stund och visst kände man sig lite tagen av det.
Prästen Sten Boman pratade i sin predikan om att man inte ska döma någon/något efter utseendet, och berättade följande: " Det var under en av mina allra första predikningar här i Leksand som jag träffade en dam efter Gudstjänsten. Hon kom fram till mig med bestämda steg och sade med lika bestämd röst att hon inte kunde förstå att Leksands pastorat hade kunnat anställa en präst med ett örhänge. Jag visste inte vad jag skulle svara eftersom jag under mina år i USA aldrig hade kommit i kontakt med något liknande. Efter några sekunders tankekaos i min hjärna så svarade jag henne att hon skulle vara försiktig med vad hon sade eftersom mitt örhänge var en mikrofon med direktkontakt med Gud. Damen tågade iväg men lämnade dagen efter in en protest på pastorsexpeditionen".

Palmsöndagens texter och psalmer är lika
som på 1:sta Advent


  • "Fred är det första änglarna sjöng om." John Keble 1792 - 1886. Brittisk poet och präst.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar