söndag 8 mars 2015

En annorlunda Gudstjänst

I  dag på eftermiddagen var jag i Siljansnäs kyrka på Taizégudstjänst. Det är en enkel gudstjänstform som kommer från Frankrike och en liten by där som heter Taizé.
Gudstjänsten innehåller mycket sång - meditativ sång - och tystnad. Texterna läses och prästen håller en liten kort predikan men annars så är det sång som är det övervägande. Församlingen ges också möjlighet att mitt under Gudstjänsten gå fram och tända ljus.
Bildresultat för taizémässa
Det var en ny upplevelse för mig och jag tyckte mycket om den. Sångerna är dessutom enkla och i ett tonläge som passar de flesta, och eftersom man sjunger samma textrader flera gånger efter varandra, så lär man sig väldigt snabbt.

Annars har dagen gått i Vasaloppets anda. Maken framför TV:n och jag i köket. Jag brukar gå in och titta när de första löparna är på upploppet.
I dag hann det bli 4 limpor och så Per Morbergs recept på Älgstek med kantarellsås, innan den förste åkaren kom i mål.
Matbrödsbak
Älgstek
Intresserad TV-tittare
  • "Vi kan inte göra så stora saker för att förbättra världen, men vi kan göra små saker med stor kärlek." Moder Theresa 1910 - 1997. Romersk-katolsk nunna.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar