fredag 10 oktober 2014

Mera soppor


I dag blev det en tur till Borlänge. Jag hade stämt träff med min syster, vid St Tuna kyrka. Jag skulle få vinterfrukt av henne och så var vi till minneslunden och tände ett ljus för mamma och pappa. Det var dock nära att det inte hade blivit någon ljuständning, för regnet vräkte ner och det var riktigt svårt att tända tändstickan.
Efteråt satt vi i hennes bil och drack en kopp kaffe och pratade en stund innan vi åkte åt olika håll.
Jag åkte ner till Ö&B där jag skulle handla lite färg till makens kusin och ja, jag handlade lite åt mig själv också. Rengöringsprodukter är riktigt billigt där. Därefter åkte jag och handlade lite på ICA. Jag ska ha hela familjen inklusive svärfar på lunch i morgon så det behövde fyllas på en del.

På vägen hem svängde jag in i Insjön där maken var och hjälpte kusin Christer med en dörr. Där blev vi bjudna på Kålpudding. Lyxigt värre.
Frukt-bärpaj
 Nu har jag gjort 2 soppor. Purjolöks- och potatissoppa och Lissmias fattigmanssoppa. En soppa med bacon, purjolök och vita bönor i tomatsås. Jättegod. Jag blev bjuden på den en gång i församlingshemmet. Det var husmor Eva som kokat den. Sen gjorde jag en paj som vi ska ha till efterrätt i morgon. Lunchen då blir Pulled Pork. Det har jag aldrig provat nån gång, men det ska visst vara en delikatess. Rapport kommer!
Pulled pork
  • "Mät inte bergets höjd förrän du nått toppen. Då ska du se hur lågt det var." Dag Hammarskjöld 1905 - 1961. Svensk politiker. FN:s generalsekreterare 1953 - 1961.
Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar