lördag 12 december 2015

Pepparkaksbak

I dag har det bakats pepparkakor i Hansgården. Ja, jag gjorde det i går också, men idag var barnbarnen här och bakade upp en omgång. Det var full fart och det blev varsin påse med kakor i olika former. Den som blev mest populär var när de ändrade formen på en av pepparkaksgubbarna så den blev riktigt rund, och så döpte dom den till Kim jong un.  Man kan ju undra var de får allt ifrån.

När vi var färdiga med baket, så  flyttade sig barnen in till TV och dator. Jag tog reda på mjöl, kavlar och formar. Så lagade jag till lite mat eftersom sonen och sonhustrun skulle komma över.
Dert blev en Balsamicokyckling med potatis och sallad och som avslutning på lunchen, gjorde jag en lingondessert där receptet är skrivet av sonhustruns bror Daniel. Han jobbar som kökschef i Gävle.
Den heter  "Gjuten lingonkräm med Mackmyralingon" . Man kokar lingon, grädde och vaniljstång. Mixar och silar samt blandar med gelantin och låter det stelna. Till detta serveras råa lingon blandade med socker och lite whisky. Det var jättegott!
Gjuten lingonkräm med Mackmyralingon
Jaa, sen när unga familjen Hans gått hem till sig så lägrade sig tystnaden i Hansgården och då blev både jag och maken lite trötta. Men det får man väl vara en lördag?
  • "Varje människa har tre karaktärer; den hon visar, den hon har och den hon tror hon har". Alphonse Karr 1808 - 1890. Fransk journalist och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar