söndag 20 december 2015

Fallande blad

Eftersom vi stänger av 2 rum på övervåningen under vintern, så blir sovrummet ett kallrum där jag kan ställa in blommor som behöver lite ljus, men kyla. Ja i alla fall ner till 8 grader plus.
Just nu så står mitt stora olivträd, ödesträdet och citrusträdet där uppe. Jag var in idag för att ge dem lite vatten, duscha dem och för att dammsuga. De fäller nämligen löv(blad). I allafall olivträdet.
Man behöver bara komma åt det lite, så sprakar det på golvet och så ligger bladen där. Jag är inte så ängslig för det eftersom jag vet att det kommer igen så fort som det blir ljusare och varmare. Man kan se på ödesträdet att det finns liv trots att det också tappat en hel del blad. Det finns hopp!
Mitt citrusträd satte frukter i somras när det stod ute och nu har frukterna mognat och jag tror nästan man kan skörda dem nu.

I övrigt har det varit en varm och grå dag ingen julkänsla över huvud taget. Jag tog och la in lite sill. Det blir endast 2 filéer. Det är gott att lägga en sillbit på en skiva av Siljans Danska rågbröd.

  • "Allt som simmar är inte fina fiskar." Norskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar