fredag 11 december 2015

Oklarheter

Jag satt här igår och räknade ut lite hur många mil jag kör för flyktingboendet här i Siljansnäs. Jag hade bara anteckningar från mitten av november men jag vet att den första skjutsen var i början av oktober. Nåväl, under november månad blev det 16 mil men nu under december blir det  totalt 33,8 mil med resan till Falun den 23 december inräknad. När jag blev tillfrågad om att hjälpa till - av vår diakon Sofia - så sa hon att "vill du ha betalt, så tala med mig". För mig kändes det då som att jag skulle väl kunna ställa upp på ett par resor men det har minst sagt eskalerat.
Nu är vår diakon sjukskriven så jag tog upp det hela med kyrkoherden och han rådde mig att  tala med kyrkokamrern. Han visste ingenting om vem som ska betala ersättningar av det här slaget. När jag skjutsar pensionärer för Väntjänstens räkning, ja då är det personen själv som betalar mig en summa per mil, men de personer som jag skjutsar idag dom kan inte betala själva men de måste
Som pensionär kan man inte göra så här - tyvärr.

göra hälsoundersökningar och göra vacinationer för att få stanna, men vem betalar resorna till doktorn? Alla bor ju faktiskt inte i centralorten och kan gå till vårdcentralen.

Jag är inte ute efter att göra någon vinst på mitt engagemang, men de direkta utläggen skulle vara tacksamt att få ersatta. Kyrkokamrern skulle undersöka med Leksands kommun om dom vet någonting, så fortsättning följer väl, antar jag.
  • "Jag misslyckades inte 1000 gånger. Glödlampan uppfanns i 1001 steg." Thomas Alva Edison 1847 - 1931. Amerikansk uppfinnare
Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Heja Ingrid! Vilken mjäkig attityd av kyrkoherden. Det är ju mer än väl en kyrkans sak att det ska fungera, kyrkoherden är chef för kamrern och det är då kyrkoherdens uppgift att instruera kamrern och se till att det fungerar. Det ska inte vara du som ska springa runt och "tigga". Någonting som brister i kyrkans rutiner! Lite personligt engagemang från kyrkans ledning får man förvänta sig i nuvarande flyktingläge. Ta upp principfrågan i församlingsrådet, Ingrid, vilket jag tror att du redan är på väg med att göra!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Göran, men tyvärr så är vi "förbjudna" att ta upp sådana här frågor i församlingsrådet. Det handlar nämligen inte om gudstjänsternas utformning. Vi har blivit rejält tillsagda tidigare när vi tog upp andra saker som låg lite utanför "vårt område". Nej, det här blir nog en sak mellan mig och kyrkan tyvärr och nu ska det komma ytterligare 80 asylsökande. Dom måste väl också in till vårdcentralen - men hur?

    SvaraRadera
  3. Att inte ens få prata om detta i rådet är väl ändå kommunistisk diktatur då den är som sämst. Det förvånar. Då kyrkan behövs vänder den ryggen?

    SvaraRadera