tisdag 14 april 2015

Deklarationer

Visst är det bekvämt att deklarera på internet? Bara att läsa igenom papperet när det kommer, gå in på nätet och klicka sig fram till sidan där man ska signera allt med den kod som finns på deklarationen. Även när jag jobbade och hade reseavdrag, så deklarerade jag på nätet. Då fick man ju gå in och ändra men det var aldrig några problem.
Makens deklaration däremot den lämnar vi bort till proffs. Eftersom fastigheten är en jordbruksfastighet, så räknas den som en litet affärsrörelse och då blir allt mycket krångligare.

När jag jobbade, så fick jag oftast tillbaka på skatten (tack vare de långa resorna) de pengarna gick åt att betala makens restskatt, men när jag gick i pension så började även jag få restskatt. Det visade sig att eftersom jag är delägare i en fastighet (sommarstuga) så drogs det för lite skatt. Nu har både jag och maken meddelat skatteverket att dra extra varje månad så nu blir det kvarskatt istället och det känns skönt.
 
  • "Det finns ingen väg av blommor som leder till framgång." Jean de La Fontaine 1621 - 1695. Fransk författare.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar