onsdag 26 mars 2014

Lilli docka

Jag har en docka i min ägo. En sk. Lilli-docka. Det har jag fått reda på under de senaste veckorna. Jag har alltid trott att det var en Barbiedocka, men icke då. En Lilli-docka är det och det är nånting väldigt fint.
Lilli-dockan uppfanns i Tyskland i slutet av 1950-talet och var avsedd i första hand för män (!?) men yngre flickor blev också förtjusta i den. Mycket därför att dockan såg ut som en ung kvinna och det fanns ganska mycket fina kläder att köpa till den. Hon var sminkad och såg definitivt inte ut som de dockor man var van från barndomen. Barbiedockan - har jag fått reda på - kom några år senare och hon fick ju en hel drös med dock-kompisar, både manliga och kvinnliga.

Nåväl jag upptäckte att en Lilli-docka hade sålts på auktion i Danmark för 27000 kronor!!! så nu är min Lilli-docka skickad till samma auktionsbyrå så får vi se vad den kan inbringa. Inte så mycket, det tror jag inte, men kanske en 5-6000 i alla fall. Mycket spännande.
  • " Fattigast är inte den som har lite, utan den som aldrig får nog." Insändare i Falukuriren den 26/3 2014, apropå Anders Sundströms (s) styrelseordförande i bl.a Swedbank,  löneförhöjning på 74%.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar