torsdag 27 mars 2014

En siska

I dag såg jag en fågel vid fågelbordet som såg lite annorlunda ut än de andra. Jag kollade naturligtvis i fågelguiden men jag blev inte helt klok på vad det var. Antingen en Brunsiska eller en Gråsiska. Nu har jag Googlat på båda arterna och har kommit fram till att det med största sannolikhet är en Brunsiska. Gråsiskan ser mycket ljusare ut.
Brunsiska
Gråsiska
När jag ser bilderna så här tillsammans, så blir jag lika fundersam igen, men den röda pricken ser större ut på Gråsiskan. Ja, jag bestämmer mig för att det var en Brunsiska, tills sonen säger nåt annat.
Klockan 7 i morse så åkte jag och maken till Mora. Det var en strålande morgon och Sångsvanarna låg och flöt så vackert både i tjärnen vid Lundbjörken och i Siljan - vid Sollerön.
Det är en ståtlig fågel - Sångsvanen
Besöket på Hörselcentralen för maken tog ca 1 timme sen blev det en köprunda på Biltema för att inhandla lite elektriska prylar och så ett snabbesök på polisstationen för att beställa ett nytt pass till mig.
Efter en snabb visit i Hansgården för att släppa ut katten Nils, så for vi vidare till Tibble och uträttade det vi skulle där. 
Det blev en dag där mycket hanns med, dock ej hemma på gården.
  • "Nu vaknar alla Guds fåglar små." Bernhard Severin Ingemann 1789 - 1862. Dansk diktare, romanförfattare, dramatiker och sångtextförfattare.
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Du får tala om Anders slutliga kommentar. Brunsiskan verkar väl så unikt.

    SvaraRadera
  2. Anders kommentar är denna: En renrasig Brunsiska är pepparkaksbrun så det troliga är att det är en Gråsiska. Det finns emellertid överlappningar mellan de båda så i bland kan det vara svårt att artbestämma. Den röda pricken är visst olika från fågel till fågel. Nåväl en Gråsiska är bättre än ingen siska alls :-)

    SvaraRadera