söndag 15 juli 2012

Natascha Jusopov

När jag jobbade på Hotel Dalecarlia, så kom jag i kontakt med en konstnärinna som hette Natascha  Jusopov. Enligt henne själv, så var hon dotter till Furst Felix Jusopov. En av dom som mördade Rasputin i S:t Petersburg.
Natascha jobbade både med måleri och med skulpturer och hon var mycket engagerad i miljöfrågor. Hon avled i mars 2012, 87 år gammal.
Jag kom att tänka på henne nyss när jag såg på Rapport. Där fanns ett inslag om att invånarna i staden Barrow i norra Alaska, protesterade mot att Shell ska börja provborrningar efter olja i havet utanför staden. Invånarna är rädda för att havet ska bli förorenat och därmed förstöra deras möjligheter till att kunna fånga sin mat.

Skulptur signerad Jusopov
Natascha hade en "provskulptur" som jag såg och blev så förtjust i. Den föreställer en eskimåpojke som sitter på ett isflak med två döda sälar. Den skulpturen ville Natascha göra i naturlig storlek om bara det funnits en köpare. När julen kom så fick jag "provskulpturen" av henne och jag tycker fortfarande jättemycket om den. Den berör.
Blev ni intresserade så finns hennes konst på:  www.jusopov.com


  • "En stor konstnär är antingen före eller efter sin tid"  George Moore 1873-1958. Irländsk författare

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Nu kanske jag gör dig lite besviken, men min f.d. svärmor har en likadan skulptur.
    Natascha var inte dotter till Felix Jusopov, hur hon har fått det efternamnet vet jag inte. Natascha är född i Annedal Göteborg och hennes far hette Alexander Ivanorvitz Micheéw och hennes mor hette Elna Arturowna Fredriesen. Hennes mor var också konstnärinna.
    Jag bodde granne med Natascha på Svigattu i Tällberg och har också hört att hon var rysk prinsessa. Hennes far var född i Sankt Petersburg, så man vet ju aldrig.

    SvaraRadera
  2. Jag har också en sådan skulptur.
    Anita

    SvaraRadera