lördag 14 juli 2012

IW W10

Rubriken verkar lite konstig va?  Men idag när jag stod och manglade kökshanddukar, så upptäckte jag att den ena handduken var märkt med just detta: IW W10. Då fick jag en så kallad flashback - året var 1960 (tror jag) och jag var på scoutläger på Norns bruk utanför Hedemora.
Norns Bruk

IW det var jag det. Ingrid Walterson och W10 det var beteckningen på den scoutgrupp i vilken våran patrull ingick. Vi bodde i stora tält på lägret i flera nätter och vad jag kommer i håg så hade vi jättekul. Så den handduken var med på det lägret. Det var alltså 52 år sedan och handduken hänger med fortfarande.
Det var ganska vanligt med scouting på den tiden. Jag vet att jag började som "Blåvinge"(killarna kalldes Vargungar). Mamma sydde en uniform och jag var så stilig OCH stolt.
Så här såg en blåvinge ut.

Vi fick lära oss mycket om naturen och att samarbeta med sina kamrater. Efter 2 - 3 år så blev man scout om man ville. Det var ju riktigt fränt för då var man ju stor och fick vara ute i skogen och lära sig.
Tyvärr så har scoutrörelsen tacklat av - tror jag. Man ser och hör inte så mycket om den nuförtiden. Utom när det blir de stora samlingarna med scouter från hela världen och kungen är med.
Scout uniform

Men vi som var unga i slutet av 50- och början av 60-talet, vi "lekte" till oss kunskap och vi "Var alltid redo"!


  • "En scout blir aldrig överraskad, han vet precis vad han ska göra när något oväntat inträffar" Sir Robert Baden-Powell 1857-1941. Grundare av scoutrörelsen
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar