måndag 30 juli 2012

Historiens vingslag

Storfurstendömet Finlands vapen




Jag har fått en del gamla papper som tillhör Hansgården. I dag gick jag in till min granne Göran, som håller på mycket med bydokumentation och som är van att läsa gamla papper. Det gällde ett brev som var väldigt svårt att tyda. Vi försökte och fick fram en del men så kom en annan granne - Elsa, och hon kunde tyda ut lite av det som vi inte kunnat. Årtalet vet jag inte ännu, det måste jag forska i, men  det handlar om ett brev till ägaren av gården (han var då änkeman) där han får meddelande att hans son avlidit i Stockholm. Sonen blir sjuk den 30 april, förd till lasarettet den 3 maj, avlider den 12 maj och begravs den 19 maj. Brevet är daterat den 24 maj. Man kan undra vilket datum han fick brevet? I dag är det så enkelt. Med ett telefonsamtal, så kan man ha kontakt vare sig man vill eller inte.
Ett annat papper som jag inte vet var det kommer i från eller i vilket sammanhang, är ett papper som suttit fast i något med ett lacksigill. Tyvärr så är den sista siffran i årtalet helt borta, men jag tror det står: den 22 sept. 184?.
På papperet står: Uppvist för Hans Majestät Konungens af Swerige och Norrige &c. &c. &c., General-Consul i STORFURSTENDÖMET FINLAND.
Googlade på detta och fann:
Storfurstendömet Finland var en benämning på Finland från 1500-talet till 1917. Först användes titeln storfurste inom det svenskakungahuset när Finland var en del av Sverige. När Finland tillföllRyssland genom Finska kriget 1808–1809 blev Finland ett autonomtstorfurstendöme med den ryske tsaren som storfurste.
Storfurstendömet Finland


Intressant! Man kan ju undra vilka affärer Hansgården hade med Storfurstendömet Finland som ju var ryskt.


  • "Historien kommer att vara snäll mot mig - jag har för avsikt att skriva den". Sir Winston Churchill 1874 - 1965. Brittisk premiärminister och författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar