lördag 21 juli 2012

Egen skörd



I förmiddags tog jag mig för med att skörda kryddor. Slätbladig persilja, Gräslök, Oregano, Timjan, Rosmarin och Sockerärtor. Jag passade också på att ta Rödbetorna eftersom de verkade färdiga.
Kryddorna behövde inte ens sköljas. Jag klippte i mindre delar, mixade och la det på fat och fryste det i ca 1 timme. Sen tog jag ut det och la det i burkar. Nu har jag färska kryddor ända till nästa år. Sockerärtorna måste plockas lite varje dag så de fryser jag också in på fat och så lägger jag i en plastburk.
Rödbetorna var jättefina inte så där väldigt stora utan lagom för att koka eller baka i ugnen och äta med vitlökssmör (bland det godaste jag vet)
Årets skörd. Alldeles lagom

På eftermiddagen gick det faktiskt att ligga ute i solen. Passade på när jag lyssnade på programmet "Sommar", men nog blåste det kallt när solen gick i moln.
För nån vecka sedan så gjorde jag ett fågelbad av ett rabarberblad och cement. Blev väl inte så där jättenöjd men det får stå under Buskrosen så får vi se. Kommer bara solen så kanske det blir populärt.
En groda måste ju finnas med
Rosorna har växt och frodats men blommorna tar stryk av regnet. De regnar sönder och blir fula väldigt fort. Därför är det roligt när det kommer rosor som slår ut efter varandra. Runt en portal i trädgården så blommar nu Honungsrosen (Rosa Helena Hybrida) och Flammentanz (lika som jag har mot stallsväggen). Den rosa rosen Celeste blommar överdådigt och en till som är på gång är Damascenarosen Madame Hardy - en fin gammal David Austin ros.
Honungsros som doftar gudomligt
Flammentanz


Celestial (Celeste) 
Damascenarosen "Madame Hardy


  • "Gamla människor står inte på händer, för deras krafter är slut"  Frederik 7 år ur boken "Barns tankar om farmor/farfar och mormor/morfar
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar