söndag 8 juli 2012

Köksträdgård

Jag måste säga att jag är mer än nöjd med min köksträdgård. Att odla grönsaker i lådor - på rätt ställe - var för mig alldeles nytt. Jag har ju sett att andra har gjort det men inte kommit mig för själv. Valet av plats att ställa lådorna var svårt, ända till jag såg det enda rätta stället på hela Hansgården - mitt framför ögonen.
Var vore väl naturligare än att ställa lådorna där det tidigare varit ett grönsaksland men som nu var igensått sedan ett stort antal år tillbaka.
Jag har - som tur är - en make som är snäll och duktig. Han hjälpte till och fixade jättefina lådor, jorden kom hem med lastbil men den skulle kärras på plats - det gjorde han. Jag hade egentligen bara att fixa till med gödsel samt att så och plantera. Resultatet som sagt - över förväntan. Det är än så länge bara dillen som inte trivdes. Kanske är också den gula löken ett skämt, men så länge blasten är grön och fin, så tror jag på den.
Skördar lite, det gör jag nästan varje dag.
Gul lök, plocksallad, vintermorötter och lite svart vallmo som
dekoration. Lådan till vänster innehåller Rädisor och lusig Dill

Gräslök, kinesisk Gräslök, Rosmarin. krus- och slätbladig Persilja,
Oregano, Kryddtimjan, Apelsintimjan, romersk Kamomill och Lavendel
i bakre lådan syns Rödbetor och sommarmorötter
Sockerärtor
Årets andra skörd av Rädisor
  • "Det som är imponerande och vackert är inte alltid gott, men det goda är alltid vackert"  Ninon de Lenclos 1620-1705. Fransk kurtisan och författarinna
Vi hörs!
PS: Den vackra ros som jag sökte namnet på i bloggen "Uppåt väggarna",  är en Buskros av arten Pimpinell. Den heter "Frülingsduft". Fann namnet efter en del letande. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar