tisdag 5 juli 2016

Kärt besök

I dag tog jag förmiddagen ledig och åkte in till Leksand. Slängde skräp på återvinningen, handlade lite på Mårtas och gick på torghandeln. Efter det så åkte jag upp till Siljansnäs hotell för att hälsa på lilla familjen Hameed. Jag hade köpt en kartong med Baklava och hade sån tur att Ramadan avslutas i kväll så de får börja äta. De första 3-4 dagarna ska de äta bara sötsaker,nötter och frukt så det passade ju bra.
Jag blev bjuden på kaffe och flera söta kakor som Ehab (maken) hade bakat, sen fick jag ett fat med nötter, russin och dadlar och efter ytterligare en stund så bjöd de på arabiskt te. Vanligt te kryddat med torkad mejram och gröna kardemummakärnor. Det var jättegott!!!

Ehab visade mig ett papper från migrationsmyndigheten där det stod att deras uppehållstillstånd ska prövas den 25 augusti. Då måste de åka ner till Västerås. Dom var så spända och det kan man ju förstå. 10 månader har de bott i ett rum och de visade garderoben - den hade dom ute på balkongen (under tak) i plastpåsar. Skafferiet fanns under bordet på balkongen och de har inte plats för en barnsäng på rummet utan deras lilla flicka får lov att sova i sängen med sina föräldrar. Jag förstår att de längtar, och hoppas att de ska få stanna i Sverige för då har de möjlighet att få ett eget boende.

Mamma Baroa´a med dotter Rittal 3 månader
  • "Skador kan förlåtas men ej glömmas." Aisopos 620 f. Kr - 560 f.Kr. Grekisk fabeldiktare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar