torsdag 21 juli 2016

Bjudningar

Min vackra gula ros Chinatown

Jag fick ett meddelande från min syriska vän Baroa´a. Hon skrev att hon, maken och lilla dottern hade fått låna ett hus i en vecka - 10 dagar medan husägarna var på semester. Nu ville hon gärna träffa mig.
Vi gjorde upp om en tid nere vid Tant Gröns blomsteraffär och när jag väntat en liten stund så kommer Ehab (maken) körandes i en Volvo. Han lyste som en sol. Vi åkte tillsamman upp till huset och där stod det framdukat en massa godsaker på bordet. De var så lyckliga att de hade tillbringat hela dagen med att baka.
Vi satt ute på altanen och drack kaffe och åt söta kakor. De berättade om flykten från Syrien och sa att deras högsta önskan var att de skulle kunna få hyra ett billigt litet hus med ett/två rum och kök samt dusch/toalett. Åh vad jag önskar att de ska hitta ett sådant.
Nu var de lite ängsliga när det gäller deras uppehållstillstånd eftersom det blev nya lagar igår. Det var sagt att de skulle åka till Västerås den 25 augusti men nu var det datumet framflyttat till början av september.
I morgon fredag, är jag ditbjuden att smaka på lite arabisk och libanesisk mat. Bland annat ska jag få smaka på en sallad som heter tabouleh. Spännande! Jag har kollat och den ska innehålla, persilja, couscous, tomater, gurka, spiskummin, lök, citron och olivolja.

Bildresultat för tabouleh
Tabouleh
  • "Utan passion har du inte energi, utan energi har du ingenting." Donald Trump
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar