lördag 23 juli 2016

En syrisk afton

"Jag tycker det är så roligt att laga mat," sa Baroa´a när jag kom till deras lånebostad igår. Hon pysslade i köket som den värsta husmor och ute på gården stod hennes man Ehab och grillade. Jag fick absolut inte hjälpa till utan jag var gäst.

På matsedeln stod:
  • Grillad kyckling
  • Ugnsstekt Braxen! och Abborre
  • Tabouleh (sallad gjord på Bulgur, persilja, gurka, tomater och citronsaft)
  • Vitlök/citron (pressad vitlök med citronsaft)
  • Friterad potatis
  • en sorts tunnbröd
Fantastiskt gott! Det som kändes lite konstigt var att jag satt med kniv och gaffel medan alla andra åt med bara händerna. Det såg ju mycket bekvämare ut så efter en stund gjorde jag det också. Alla andra, ja Ehab hade två av sina bekanta där på besök.
Baroa´a var för dagen iklädd hijab och hon förklarade att hon var lärd att vara klädd så inför andra män än sin make, men hon tyckte det var varmt och jobbigt att laga mat med den på. När killarna gick ut och rökte, så drog hon ner slöjan och luftade sig lite och när de åkte hem till asylboendet, ja då bytte hon till en vanlig slöja.
Hijab
Hon berättade att hon älskade smink och vackra kläder !? och hon visade bilder på sig själv där hon hade vackra moderna kläder, utslaget hår och där hon var vackert sminkad. Hon var såå vacker men hon får bara göra det inför sina väninnor eller sin make. Det känns underligt.

Vid sådana här möten - där det ibland kan vara svårt med språket - så är mobiltelefonen en stor hjälp.
De kan förklara vad saker heter på svenska eller visar bild på vad de menar och vi kan prata utifrån bilder.
Baroa´a visade bilder från Damaskus, från den gamla delen, och hon berättade att den fortfarande är intakt.
Hon berättade också att de flydde från Syrien därför att Ehab skulle tas ut i militärtjänst och att hon själv härstammar från Palestina och palestinierna var illa omtyckta i Syrien.

Det var en otroligt trevlig kväll och jag önskar dom all lycka här i Sverige.
  • "Regler är inte nödvändigtvis heliga, men det är principer." Franklin D. Roosevelt  1882 - 1945. Amerikansk president.
Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar