torsdag 25 februari 2016

Steg 4

I går eftermiddag var det så dags att göra steg 4 i min "resa". Det bestod i samtal med operationsläkaren. Jodå, det blir en liten operation där de ska ta bort en bit från mitt bröst samt en lymfkörtel.
Läkaren förklarade att - i den "druvklase" med lymfkörtlar som sitter i armhålan så är det 1 som tar emot lymfa från bröstet. För att vara säkra på att man tar bort den rätta och för att undvika att ta bort för många, så sprutar de in ett radioaktivt ämne tillsammans med blå färg i bröstet. Sen kommer det fantastiska. De har en geigermätare med vilken de kan följa lymfvätskans gång från bröst till armhåla. De gör ett snitt i armhålan och lyssnar och tittar. Den lymfkörtel som är blå och som piper i mätaren - den tar de bort. Otroligt smart.
Det blir en dagoperation som tar ca 1 timme under narkos. In tidig morgon och hämtas sen eftermiddag. Datum 17 mars.
Jag känner mig nöjd och lugn med besöket hos läkaren så det är bara att se tiden an med tillförsikt.

I kväll kommer sonen med familj hem från sin Thailandssemester. Jag vet en som kommer att bli jätteglad. Katten Zingha. Själva tror jag att de kunnat vara kvar ytterligare en tid, fast barnen vill nog  hem och fräsa i Granbergsbacken det är nog lite kluvet där. Roligt med både vatten och snö.
  • "Man kan aldrig planera framtiden med hjälp av det förflutna." Edmund Burke 1729 - 1797. Engelsk politiker, författare och filosof.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar