onsdag 3 februari 2016

Fågelsång och soppa


Idag har jag hört fågelsång. Ja, jag hörde lite i går också. I går var det talgoxen som började lite trevande och idag var det blåmesen och domherren. Ljuset börjar märkas även för fåglarna och solen värmer riktigt skönt.
Själv fick jag ett ryck på förmiddagen och städade köket. Man märker hur skitigt det är när solen skiner in. Obarmhärtigt.
Jag provade ett nytt recept på Grönsakssoppa där man rostar grönsakerna i ugnen innan man mixar dem och späder med grönsaksbuljong . Jättegott och när jag ändå hade ugnen på, så blev det en chokladrulltårta och en sats med skorpor. Ja, det blev en riktigt produktiv förmiddag.
Rotfruktssoppa med vitlökskräm
200 gram morötter
200 gram rotselleri
200 gram palsternacka
1 gul lök
2 msk olivolja
salt.peppar
3 vitlöksklyftor
1 liter varm grönsaksbuljong
2 dl creme fraiche
färsk basilika
färsk persilja
 
Värm ugnen till 225 grader . Skala rotfrukterna och skär dem i 2 cm stora bitar. Skala löken och klyfta den.
Lägg allt på en plåt och ringla över olivolja. Blanda noga. Krydda med salt och vitpeppar. Lägg på vitlöksklyftorna med skalet på.
Rosta i ugnen i ca 15 minuter eller tills grönsakerna är mjuka.
Mixa alla grönsakerna utom vitlöksklyftorna med grönsaksbuljongen till en slät soppa.
Pressa ut vitlöksklyftorna i en skål, mosa och blanda med creme fraiche.
Finhacka örterna och vänd ner dem i krämen och smaka av med salt och peppar.
Klicka lite kräm i den varma soppan och servera med ett gott bröd.
  • "När vi upptäcker att sanningen redan finns inom oss är vi alla med ens vårt riktiga jag." Dogen 1200 - 1253. Japansk religiös ledare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar