måndag 1 februari 2016

Aurora, Eos eller Ushas

 
Aurora är i romersk mytologi morgonrodnadens gudinna. Hon färdas i en två- eller fyrspänd vagn framför solen på dess himmelsbana. I grekisk mytologi har hon namnet Eos och i indisk mytologi heter hon Ushas.
Aurora öppnar varje morgon österns portar med sina rosenfingrar så att solens vagn kan komma fram. Hon har en ansenlig barnaskara av bland annat vindar och stjärnor och är inblandad i ett antal kärlekshistorier med olika motparter.
Visst är det vackert? Både att se på och att läsa. Det var en sån morgon idag. Rött på himlen och minus 9 grader. 
Maken har åkt till Björkbacken för att skjutsa hem svärmor till Tibble. Hon har varit där på en avlastningsvecka. Sen ska han åka hem till Hansgården för att äta lite och så blir det en tur tillbaka till Tibble för att vara sällskap åt henne medan svärfar gör ett läkarbesök.
 
Jag har ringt till vårdcentralen för att få en tid till provtagning, men får vänta till i eftermiddag innan de ringer upp mig. Tur det finns mobiltelefoner så man kan göra annan under tiden.
Nu ska jag klä mig för att åka upp till prästgården och umgås lite med syföreningens damer.
  • "Dagen ser jag bräckas, fram går ljusets flod, dalarna som väckas svara; Gud är god." Sv. psalm nr. 179
Vi hörs!
  •  
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar