måndag 31 oktober 2011

Tupplur

Ordet tupplur har fina anor bakåt. Då ordet tupp (eller topp) betydde kort och ordet lur (av lura) betydde vila, slumra till, småsova. Det är samma ord som lura i meningen bedra och ligga på lur. Gemensamt är att man kniper ihop ögonen. Mer bildligt än bokstavligt i det senare fallet. (beskrivningen har jag hittat i en annan blogg: http://ordinerat.se/  av Lena Sjödin Roman)
Själv brukar jag ta en tupplur på soffan i TV-rummet. Inte varje dag men det händer ibland. Speciellt om man tagit en liten snaps till maten eller ett glas vin.

Maken vill gärna ligga i en säng så han går 1 tr upp. Ibland blir jag bara trött på ögonen och känner att det vore skönt att bara få blunda lite. Då sätter jag mig i min TV-fåtölj, drar en filt över mig och blundar. Det brukar sluta med att det blir en tupplur det också.

I går var barn och barnbarn här på middag som ni såg i mitt förra inlägg. Besöket uppskattades av mamma/farmor och pappa/farfar och maten uppskattades av barnen och barnbarnen - ja det finns väl alltid en önskan om våfflor istället för kött men efter lite trug så gick det bra. Efteråt fick barnen en skattkarta där de skulle leta reda på 3 olika ställen där det fanns överraskningar. De hittade ställena och fann pussel åt de två yngsta och en deckare åt den äldsta. Kanske nåt att varva TV- och dataspel med.
Nu idag blir det närmast ett par timmar med kyrkans syförening där vi jobbar på att göra klart allt som ska vara med på den årliga auktionen. Den 19 november är det dags. Kom gärna och bjud. Pengarna går bara till välgörande ändamål och det finns hur mycket som helst som man kan skänka till. Det finns fattigdom och elände inte bara i den tredje världen utan också i vårt rika land - tyvärr

  • Ty det angår också dig när det brinner i grannens vägg. Är ursprungligen Latinskt ordspråk "Nam tua res agitur, paries cum proximus ardet."

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar