onsdag 5 oktober 2011

Fönsterputs

Finns det nåt tråkigare än att putsa fönster? Ska vara att stryka tvätt då möjligtvis. Nåväl båda sakerna ska göras och då är det väl bara att gilla läget. I Hansgården finns det 5 st låga fönster på övervåningen och varje gång det ska putsas då har jag fått förvandla mig till nån slags ormmänniska för att kunna tvätta dem på utsidan.

Dessutom sitter 1 av rutorna placerad över trappen så där har det varit extra besvärligt och det har bara blivit sämre med åren (konstigt va). I år beklagade jag mig som vanligt men då fick maken en snilleblixt och föreslog att han skulle ta ur dem så jag kunde putsa i rätt höjd och utan att böja ryggen i ett S. Det gick jättebra! Och vädret var också bra med uppehåll och allt. Skönt, nu är det bara 8 fönster kvar men det ska väl bli fler fina dagar i höst.
Jag kollade på vädret framåt, på vädersidan yr.no och de visade blå siffror, vilket alltså betyder att det ska bli kallgrader i Siljansnäs. Det var inte så mycket men ändå. Normalt gillar jag blått, men inte när det gäller temperaturer. För att trösta mig lite på vintern när jag tycker det är för kallt här hemma, så tittar jag på temperaturerna på Sydpolen. Då kan jag känna mig nöjd.....att jag inte är där. De brukar ha runt -70 grader så idag hade dom varmt. Det var "bara" -42 grader.
Att vi haft en mild höst, det ser jag på en del blommor i trädgården. Silveraxet brukar inte hinna blomma men i år har det gjort det.
Silverax (actaea simplex)
Den orientaliska clematisen har precis börjat blomma så de blommorna ryker väl vid första frosten, men den får väl komma igen till nästa år.
Clematis orientalis
  • Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar