söndag 23 oktober 2011

De sista entusiasterna

Återigen en sån där fin höstdag då man vill passa på att vara ute. Jag tog mig för att göra det "sista" i trädgården för denna säsong. Jag kunde inte låta bli att plocka in lite av de fina höstastrarna att njuta av inomhus. Och titta vad jag hittade mer: Riddarsporrar!

Pensé
Riddarsporrar i oktober











Hittade också en Pensé som var på väg att slå ut och - huvvaligen LILJEBAGGAR röda och fina. Men för dom så gäller bara djungelns lag: "Fantomen är hård mot de hårda" så fantomen (dvs jag) tog de röda baggarna och slängde dom till hönsen! Så kan det gå.

Liljebagge

Nu kan jag nog koppla bort utearbetet och försöka ägna mig åt att ta hand om tvätten som tornat upp sig. Ja, den är tvättad men.....den ska sorteras och.....strykas, ialla fall en del.

Jag lagade en jättegod potatisgratäng till lunch. Vi åt den tillsammans med Fläskfilé. Till det drack vi Retsina, hemtagen från Grekland i vattenflaskor. Mmmm gott. Här får ni receptet på gratängen - till 6 pers:
  • 1 kg potatis
  • 300 g jordärtskockor
  • 1 palsternacka
  • 1 purjolök
  • salt, vitpeppar, smör
  • 2,5 dl mellangrädde
  • 2,5 dl lagrad ost
Skölj, skala och skiva potatis, rotfrukter och purjolök. Varva det i en smord ugnsfast form. Salta och peppra. Lägg några små bitar smör ovanpå. Häll över gräddden och grädda gratängen på nedersta falsen i 225 grader i ca 30 minuter. Ta ut gratängen och strö över den rivna osten och ställ in i ugnen i ytterligare 10 minuter. Smaklig spis!

Ont ska med ont fördrivas.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar