torsdag 20 oktober 2011

Mörker

Nu kommer mörkret. Fram till dess att snön har lagt sig så blir det bara mörkare. Är det sen mulet väder, ja då är det riktigt svart.
Jag har tänkt på, nu när jag putsat fönster, att man på hösten sätter upp mörka gardiner när det egentligen borde vara ljusa, och tvärtom när ljuset börjar komma fram i april/maj.
För mig skulle det vara jättekonstigt att sätta upp sommargardinerna nu. Jag tycker om den känslan av ombonat och varmt som det blir med mörka gardiner lika mycket som jag tycker om dom ljusa på våren. Så kompletterar man med en lampa i fönstret.

En brasa i kaminen, lite sprakved i vedspisen, tända ljus lite här och där och vips så har man hög mysfaktor.

Jag har en bekant som är född på- och bor på Bali. Hon har varit här i Leksand och jobbat i några år och hon talade om att nu när hon är hemma så hon längtar hon efter, årstiderna och makaroner med falukorv.  Första vintern hon var här var hon så förundrad över att träden inte hade några löv och när hon fick reda på att de (löven) skulle komma tillbaka när det blev vår, så hade hon väldigt svårt att ta in det. Och tänker man efter så är det ju fantastiskt. Täd, växter och djur går i vintervila för att vakna upp när det börjar bli varmt igen. Och visst önskar man ibland att man kunde göra likadant, i alla fall när temperaturen under vintern går ner mot minus 25-30 grader och ibland mer. Men nu ska jag inte måla fan på väggen utan försöka njuta av de vackra soliga höstdagar som vi har framför oss.

  • Omväxling förnöjer. (Ursprungligen Cicero i skrift från 50 f. Kr.)



  • Vi hörs!

    1 kommentar:

    1. Hej!
      Vad roligt vad du berättar om din bekannt från Bali.
      Med gardiner är jag fortfarande jätte holländska: vi bytar aldrig per säsong. Skulle det förändra för mig nån gång? Kanske... roliga höstmys och Julgardiner kan jag mig också tänka.

      SvaraRadera