onsdag 2 november 2011

Förberedelser del 1

Under min yrkesverksamma tid, så jobbade på Hotel Dalecarlia. De första 2 åren som receptionist, nästa 3 år som hotellchef och så 17 år som husfru. En av mina arbetsuppgifter var att pynta inför jul med början till 1:sta advent då normalt det första julbordet skulle avätas. Jag är själv ganska så emot att börja ta fram tomtar och annat riktigt JUL-pynt, för tidigt, så det fick bli lite "lightjul" till att börja med för att sedan accelerera dagarna innan de första boende julgästerna kom. Veckan före 1:sta advent skulle jag kolla alla adventljusstakar. Det var  ca. 150 st. Jag kan säga att under en säsong så gick det åt en hel del lampor. Minst 1 stake i varje rum. I sviterna samt i familjerummen blev det två. Sen skulle det vara stakar och stjärnor i alla salonger.
Fredagen före advent skulle allt ut eftersom många helggäster bodde fredag - söndag. Städpersonalen ställde ut alla kollade stakar på rummen och jag ställde ut i salongerna. Restaurangpersonalen fick ta hand om sitt revir.
Idag började jag förbereda lite hemma. Det är ju i liite mindre skala  men det ska ju ändå göras. Jag har kollat ljusstakar och fixat till blomlådorna. Den vissna ljungen har åkt på komposten och bytts ut mot granris. Jag har också lagt i ljusslingorna i dem, så nu är det bara att koppla in.

Det var så skönt att göra det här när det var barmark och ljummet i luften. Jag kan ju villigt erkänna att jag inte har den rätta adventskänslan ännu men den kanske kommer.

Kransen som jag gjorde. Fåglarna gillar
både rönnbären och mossan.
Nu har tomtarna vid härbret fått lite granris













Den fina ljuslyktan kommer från Pilgården.

På verandan















I kväll ska jag gå till min granne Susanne som har butiken Pilgården, och kolla in lite prylar - sådana där onödiga saker som man ändå inte kan låta bli att köpa

  • Lat man bär hellre ihjäl sig än går två gånger.

  • Vi hörs!

    1 kommentar:

    1. Halloj!
      Vad mysigt du gjort! Jag kan tycka att tiden före jul är nog så mysig som själva julhelgen. Tror att vi behöver pyssla o tända ljus för att ta oss igenom den mörka årstiden. Vad gullig ditt lilla barnbarn va, hon fastnade verkligen för grisen o tomtarna på stolen! Kul att ni kom till butiken. Det var fullt ös mellan 17-19 sen vart det lite lugnare.
      Kram Susanne

      SvaraRadera