tisdag 15 november 2011

Nostalgi och bakning

Jag sitter och lyssnar till Spotify. Vilken grej egentligen. Man kan hitta riktigt gamla godingar där. Lyssnade just till en låt som heter "single girl". Den spelades på Radio Luxenburg, när jag och maken precis träffats 1966. Tänk ändå. För att kunna lyssna på  sk. ungdomsmusik på radion fick man antingen lyssna på piratradion Radio Nord eller också på Radio Luxenburg - the station of the stars. En del hade en skivspelare i sina bilar. Det gick att spela EP-skivor på dem men skivorna blev väldigt fort förstörda.
Jag fick en skivspelare för nåt år sedan och började spela mina gamla skivor. Många låter riktigt bra men en del är väldigt svajiga och repiga. Det märks vilka som har varit favoriter
Dagen har i övrigt varit riktigt bra. Jag tränade, som vanligt på tisdagarna, och kände mig - också som vanligt- väldigt pigg efteråt. Jag åkte hem, fixade lunch och satte igång att baka. Tänkte att barnbarnen kunde komma och "hjälpa" mig, men de var snuviga och hostiga så det får bli vid ett senare tillfälle. Ska försöka hålla förkylningsbacillerna borta ett tag till om det går. Men baka kan man ju göra när som helst och snart ska det bli pepparkaksgubbar. Det blir kul, även om de små liven tröttnar efter ett tag och man står där själv med degen. Men då kan de sitta och "musa" med en bra film i videon och fika, så kan farmor - i lugn och ro - göra klart.
Av dagens bak blev det saffransskorpor, frukostlimpa och tekakor.
Frukostlimpa och tekakor
Saffransskorpor på väg in i ugnen för torkning
När jag var klar så kändes det i ryggen så det fick bli en 30-minuters "powernap"  på spikmattan. Jätteskönt!
Bättre att stämma i bäcken än i ån.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar