söndag 6 november 2011

Rogivande utsikter

Rapsfält på Öland med havet i bakgrunden
Överskriften till dagens tankar är dubbelbottnad. Jag tänker i första hand på vyer som man blir lugn av att se på. Den andra betydelsen - att framtiden ser lugn och rofylld ut - det får jag skriva om en annan gång. Det har ju varit mycket fokus på Grekland i dagarna (och deras framtid kanske är allt annat än rofylld) men för mig så är Grekland just lugn och ro. Inte så konstigt kanske eftersom man åker dit på semester.
Första gången jag kom till ön Spetses - 2 timmars snabbåt från Piraeus - så var jag ganska så mycket uppe i varv. Jag fick följa med på en restbiljett som Leonardos´(nuvarande Siljansnäs Hotell) hade. Jag var inte med på så många aktiviteter, utan gick mest och strosade för mig själv. Lagom till lunch en dag så hamnade jag utanför en bar som heter Zorbas. Jag satte mig på serveringen och tittade ut över havet - och var fast. När jag satt där och tittade ut över de guppande små fiskebåtarna, så blev jag alldeles lugn. Detta var våren 1990 och jag har sedan dess besökt Spetses - flera, flera gånger. Ibland 2 gånger per år. Jodå maken är med också och han är lika förtjust som jag. Även "barnen" har varit där ett flertal gånger. Sonen var till och med där på sin bröllopsresa. När jag fyllde 60 år, så var vi där tillsammans allihop och jag tror att barnbarnen också gillade den lilla ön.


Ute i soldiset skymtar ön Hydra

Barnbarnet Edvin poserar framför de guppande fiskebåtarna
Spetses är bara 22 kvadratkilometer stor och man kan cykla runt den på 1 dag, mycket jobbigt enligt min dotter som gjort den bedriften, för det är mycket kuperat och snirkligt.
Naturligtvis finns det rogivande utsikter på närmare håll - vår trädgård till exempel, utsikten över sjön vid sommarstugan, men den som gjort mest intryck är utsikten över havet från Zorbas bar på Spetses.

Utsikt över viken Flaxan i Ulvsjön
Hansgårdens rosa jättevallmo
Låt inte gräset gro under fötterna.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar