onsdag 23 november 2011

Förberedelser del 3

Vad är det med vädret????? Usch och fy vad det är trist. Disigt, blött och ibland snorhalt när det fryser på och blir "ila" på alltihop. Höll på att slå ihjäl mig igår när jag skulle in i härbret. Trappen var täckt med en tunn,tunn isskorpa. Likaså plattorna framför verandan. Då åkte hinken med issmältningspulver fram och vips, så gick det att gå utan risk.
Idag var det "oppsittu" hos Susanne i Pilgården på förmiddagen. Vi blev bjudna på jättegoda och jättefina Cupcakes till kaffet. Gott! 
Nu på eftermiddagen har jag börjat så smått att ta fram adventsljusstakar och stjärnor. Tändas ska dom inte  förrän till helgen.

Hotel Dalecarlias entré
På Hotel Dalecarlia var steg tre (runt tredje advent) att plocka fram julpyntet och göra fint i alla salonger.Det var granrisgirlanger, tomtar, lyktor, röda kulor med mera, med mera. Ett tomtelanskap byggde jag utanför Solleröstugan. Pepparkakshus (av porslin), kyrka, granrisskog och tomtar som åkte släde. 

Utsikten från entrén på Hotel Dalecarlia
Endast 1julgran var klädd vid den här tiden och det var i matsalen. Julbordet avåts ju flera gånger per vecka och alla helger och då skulle det vara julgran. Men nu började jag ta fram de andra julgranarna lite undan för undan. Det var i allafall  5 st. som skulle kläs. De två största (runt 4 meter) stod i entrén, de kläddes bara ett par dagar innan julgästerna kom. På varje dörr satte vi också upp en liten krans med granris och en liten julros (konstgjort). Det blev jättefint och såg verkligen välkomnande ut. Ett år kom en av våra stamgäster några dagar tidigare än beräknat och vi hade inte hunnit sätta upp kransarna ännu. Det blev stort rabalder och hon skulle klaga hos vår Vd och be honom anställa fler städerskor så det var julpyntat och klart när hon kom! Det ni. Behöver jag säga att hon inte var speciellt omtyckt av personalen?
  • Otack är världens lön.

  • Vi hörs

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar