fredag 11 november 2011

Förberedelser del 2

Tazetter
Amaryllis






Hyacint i glas
Här hemma har jag satt diverse lökar på drivning. Det är Hyacinter, Tazetter och Amaryllis. Jag vet att det finns att köpa halvfärdiga exemplar av alla tre sorterna men det väntar jag med. Först vill jag prova själv. Det blir som lite mera sport då. Jag tog fram tre hyacintlökar häromdagen för att de ska få stå lite varmt och förhoppningsvis börja blomma lagom till 1:sta advent. De kvarvarande tre står fortfarande mörkt och kallt. Tänkte att de skulle blomma till jul/nyår. Tazetterna står på sina stenar och är på väg, liksom Amaryllisarna.

Tre Hyacintlökar i jord och med strut.
Tänk att det är drygt två veckor till advent och idag när jag åkte förbi Byrviken mot Räcksebackarna så blommade Lupinerna vid vägrenen. Tyvärr hade jag ingen kamera med men det är faktiskt sant.
På Hotel Dalecarlia kom andra fasen i julpyntandet mellan 2:dra- och 3:dje advent. Då skulle tomtebordet plockas fram utanför den gamla Solleröstugan och den lilla jul-stugbyn ställas upp och tändas uppe i Lefflers salong.
Solleröstugan är en gammal timrad fäbodstuga som är inbyggd i den gamla delen av Dalecarlia. Jättemysig. Och det bästa var att göra iordning det rummet till jul. Det gick bara inte att INTE få till julstämning. Granris i öppna spisen. Tomten som satt bredvid på sin lilla pall med sitt grötfat i famnen, adventsljusstakar i de små fönstren som var sprayade med iskristaller på utsidan och till sist en gran som var pyntad bara med röda kulor, halmpynt och gammeldags smällkarameller. Oj, jag tror att jag längtar tillbaka lite grand. Ja, den gamla delen på hotellet var som mitt andra hem under många år. På gott och ont. Men det gick att göra väldigt hemtrevligt där med de olika salongerna och korridorerna. Okey, det var då det och nu är nu.

Två olika sorters Paprika.
Jag har en del eftersläntrare uppe i dotterns gamla rum. Paprika som först nu börjar bekänna färg. Roligt att de tog sig tid till det. Det gjorde dom inte förra året.

  • Bättre sent än aldrig.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar