onsdag 16 mars 2016

Ytterligare en premiär

I går var det en alldeles otroligt vacker dag. Solen sken från en klarblå himmel, fåglarna kvittrade och flugorna surrade och inne på vår veranda var det 24 grader varmt. Eftersom jag hade gjort en  grekisk köttgryta i måndags, så kändes det rätt att äta den ute på verandan ( i grekiskt klimat) i går.
Tyvärr hade jag ingen tzatsiki men det gick alldeles utmärkt utan och bara med kokt potatis. Jag tar och delar med mig receptet här: Grytan blir bara godare om den får stå och "mojja" till sig nån dag.
STIFADO – grekisk köttgryta
 
  • Tillagningstid: Över 20 min
  • Svårighetsgrad: Medel
  • Portioner: 4

Ingredienser

Gör så här

1. Skala löken och skär den gula i bitar och finhacka vitlöken.
2. Bryn grytbitarna i olja, tillsätt lök och vitlök och fräs med ett tag. Häll i krossade tomater och vatten så att det täcker köttet. Tillsätt därefter buljongtärningar, socker, rödvinsvinäger, oregano, lagerblad, kanelstång och mald nejlika. Koka upp och skumma av fett och slaggprodukter. Koka i 1-2 timmar (beroende på köttets kvalitet).
3. Lägg i avrunnen syltlök och krydda med salt och peppar.
4. Servera grytan med kokt eller ugnsrostad potatis och haricots verts.

  • " Man kan inte leva av att bara slicka grytor ". Finskt talesätt
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar