torsdag 3 mars 2016

Längtan del 1

I går tog jag mig själv i kragen och röjde en del bland mina papper. Längst in i skrivbordslådan så hittade jag några papper från november 1998. Det var dels programmet från Almo bys temagudstjänst "Längtan och Framtidstro" och så också min "predikan" på samma tema.

Samma tema skulle man med lätthet kunna ha även idag men idag så tror jag att fokus skulle ligga på flyktingarna - om deras längtan och framtidstro.

När jag skrev ner det som jag skulle framföra, så skrev medierna mycket om hemlösa och om gatubarn.

Eftersom jag fortfarande lider lite av skrivtorka, så tänkte jag delge er det som jag skrev om år 1998.

Martin Luther King sa en gång: I have a dream.... Han hade en dröm om ett samhälle där alla skulle kunna leva tillsammans, för hans del kanske det mest rörde sig om svarta och vita.
 
 Vi är säkert många som drömmer och längtar. Vanliga drömmar om att vinna på trav eller på Bingolotto. Att vinna en sudd med pengar så man kan leva bekymmerslöst.

Bertil är 48 år. Han är resemontör. Jobbade för ett stort företag med många uppdrag utomlands. Han har en son och en dotter som båda har familjer, egna hem och arbeten.
Bertil miste sitt arbete för 5 år sedan när bolaget slogs ihop med ett annat bolag. I sin frustration över att inte längre vara behövd på sitt arbete, började Bertil att dricka mer och mer. Han hade varit utomlands så mycket att det inte fanns så många vänner här hemma som han kunde prata med. Att frun hade ett arbete att gå till på mornarna gjorde inte heller saken bättre. Det var ju han som var karl och skulle försörja familjen och barnen hade ju sina arbeten, sina familjer och sina vänner.

I dag lever Bertil på gatan tillsammans med många andra. Både kvinnor och män som kommer från liknande förhållanden. Nu har han vänner, men han längtar. Längtar och drömmer efter ett jobb, en varm säng att sova i och att få se sina barnbarn.
 
  • "Ett hem det är fästet vi vi reste med murar trygga. Vår egen värld, den enda vi mitt i världen bygga." Verner von Heidenstam 1859 - 1940. Svensk författare. Nobelpris i litteratur 1916.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar