söndag 13 mars 2016

Krig

Min bloggande granne Göran, skrev idag lite om att ha hundar omkring sig. Vi här i Hansgården har alltid haft djur omkring oss, från det att vi flyttade hit i mitten av 1970-talet.
Det har varit hundar, katter, kaniner, får, hästar, höns och ungtjurar. För tillfället finns bara höns men det är väl egentligen inte så "bara" det. Maken har fullt upp med att pyssla och att föra krig mot äggtjuvande skator och från hönsätande hökar.
Ibland saknar jag något annat. En hund eller en katt. En hund som man kan ta promenader med eller en katt som kan hålla mössen borta. I vinter har vi - trots att vi saknar katt - varit förskonade från möss inomhus. Däremot har jag haft odjuren ute i blomrummet. Dom har gnagt - som små bävrar - på nästan varenda övervintrad pelargon. De stumpar som blev kvar var det ju bara att slänga på komposten.
Här syns hur "musbävern" har gått fram

Nu på förmiddagen ska jag ställa ut tomatplantorna som kommit upp. Maken ska få gillra flera fällor så får vi väl se hur det går. Om inte, så startar jag krig mot mössen.
  • "Avsikten med alla krig är fred". Aurelius Augustinus 354 - 430. Romersk biskop och kyrkofader.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar