måndag 14 mars 2016

Tillbakablick


På kvällarna brukade vi ta en promenad bortåt staden för att äta middag. Vi gick förbi ett avtorkat fält där fåren nogsamt betade av de ytterst få gröna strån som kom upp. Vi passerade fotbollsplanen som var tom på ditvägen, men oftast full av ungdomar när vi gick hem - efter att solen gått ner. Vi gick längs havet. Havet som ibland låg lugnt och där vågorna bara välvde sig i dyningar, men som också kunde vara härligt fräsande med vita vågkammar ända in mot stranden.

Mitt bland allt det här så växte det en blomma. En blomma som jag är säker på att den inhemska befolkningen kallar ogräs men som jag tyckte var så fin. En blomma - lite lik Flitiga Lisa med blommor som hade varierande färger - på samma planta. Jag tog naturligtvis ett skott och nu 6 månader senare, så blommar den med nån enstaka blomma. Kul. Nu har jag tagit reda på att blomman heter "Mirabilis jalapa" men kallas även för Underblomma.
En lätt överblommad blomma
Gårdagen var en sån där önskedag med strålande sol och fågelkvitter. Jag dukade till förmiddagskaffe på verandan. Premiär för säsongen.
  • "Nu vaknar alla Guds fåglar små". Bernhard Severin Ingemann 1789 - 1862. Dansk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar